ODBIJAMO ODGOVORNOST DA SMO NA BILO KOJI NAČIN UZROKOVALI ODGAĐANJE REFERENDUMA
Demant Komisiji: Načelnik i općinske službe su radili u skladu sa zakonom i odlukama Općinskog vijeća
Konstituirajuća sjednica Komisije za provođenje postupka opoziva održana je 21.8.2023. godine. Ovim je prekršena odredba Uputstva za provođenje postupka opoziva načelnika Općine Centar, a koju je usvojilo Općinsko vijeće, i to član 4.5 stav 11 u kojem stoji: „Komisija će najkasnije u roku od 30 dana prije dana izjašnjavanja o opozivu pisanim putem zahtijevati od nadležnih organa podatke o svim licima koja su vezana za ustanove na području općine Centar Sarajevo u kojoj se provodi opoziv, a koja imaju pravo glasati u Općini Centar Sarajevo u kojoj se provodi opoziv“.
Komisija je također prekršila odredbe Pravilnika o upotrebi izvoda iz Centralnog biračkog spiska gdje u članu 22 stav pet jasno stoji da Izvod iz centralnog biračkog spiska nadležni organ dostavlja najkasnije 30 dana prije dana održavanja izbora.
Da bi gore navedeni rokovi bili ispoštovani, s obzirom na to da je referendum zakazan za 17.9.2023. jasno je da je konsituirajuća sjednica morala biti održana najkasnije 18.8.2023.
Također iz činjenice da je Komisija konstituirana 21.8.2023. godine, a da su finansijski i operativni plan za provođenje postupka opoziva dostavljeni tek 24.8.2023. godine, i to na zahtjev načelnika, jasno je da Komisija kojoj je Odlukom Općinskog vijeća propisana obaveza da organizuje i provede postupak opoziva 17.9.2023. godine nije u stanju provesti referendum u zadatom roku.
Načelnik Općine Centar Srđan Mandić, odmah nakon zahtjeva Komisije upućenog tek 28.8.2023. godine kojim se traži angažman i podrška općinskih službi u postupku provođenja opoziva, isti dan je izdao NALOG ZA HITNO POSTUPANJE službama Općine Centar da se stave na raspolaganje Komisiji u pružanju stručne i tehničke pomoći za provođenje referenduma.
Odgovorno tvrdimo da su općinske službe i načelnik u najkraćem roku odgovarale na zahtjeve Komisije, te pravovremeno upozoravale da nećemo kršiti zakone i propise.
U nastavku hronološki slijed aktivnosti od momenta izglasavanja opoziva načelnika do danas:
Općinsko vijeće Centar je na 7. vanrednoj sjednici održanoj 10. augusta 2023. godine usvojilo Odluku o potvrđivanju odluke o pokretanju opoziva načelnika Općine Centar, Uputstvo o provođenju postupka opoziva načelnika Općine Centar, kao i Odluku o formiranju Komisije za provođenje postupka opoziva načelnika Općine Centar koja ima obavezu da organizuje i provede postupak opoziva u skladu sa zakonom i Odlukom Općinskog vijeća Centar o pokretanju postupka opoziva načelnika Općine Centar.
17. augusta 2023. godine u Službenim novinama Kantona Sarajevo broj: 35/23 objavljena je Odluka o potvrđivanju odluke o pokretanju opoziva načelnika Općine Centar kao i Uputstvo o provođenju postupka opoziva načelnika Općine Centar, čime su navedeni akti stupili na snagu, a kojima je utvrđen datum provođenja referenduma 17. septembar 2023. godine.
Načelnik Općine Centar Srđan Mandić, 21. augusta 2023. godine, se obratio predsjedavajućem Općinskog vijeća zahtjevom za HITNO dostavljanje finansijskog i operativnog plana, kako bi se poduzeli neophodni koraci za provođenje referenduma, budući da su akti o provođenju opoziva stupili na snagu danom objavljivanja u Službenim novinama Kantona Sarajevo.
- Naime, u pomenutom Uputstvu utvrđeno je da se provođenje referenduma u potpunosti finansira iz sredstava budžeta Općine Centar. S tim u vezi potrebno je da Komisija hitno donese finansijski plan za provođenje referenduma, kao i iznos sredstava potrebnih za provođenje referenduma. Finansijski plan mora da sadrži ukupan iznos sredstava potrebnih za referendum kao i pojedinačne iznose za nabavku materijala, troškove komisije, troškove biračkih odbora, troškove mobilnih timova, troškove najma prostora i sve druge planirane neophodne troškove. Cijeneći sve naprijed navedeno, te činjenicu da je referendum zakazan za 17.9.2023. godine, da se radi o vrlo kratkom vremenskom roku, tražimo HITNO postupanje, naveo je u zahtjevu načelnik Mandić. (Zahtjev se nalazi u prilogu).
Komisija za provođenja postupka opoziva načelnika Općine Centar, kako i sami navode, konstituirana je tek 21. augusta 2023. godine, iako su Odluka o potvrđivanju odluke o pokretanju opoziva načelnika Općine Centar i Uputstvo o provođenju postupka opoziva načelnika Općine Centar u službenim novinama objavljeni 17.8.2023. godine.
Nakon zahtjeva načelnika za hitno dostavljanje finansijskog i operativnog plana od 21.8.2023. godine, a odmah po konstituiranju Komisije, tek 24.8.2023. godine Komisija dostavlja finansijski plan za provođenje referenduma u ukupnom iznosu od 149.983 KM, i to na jednoj stranici.
Istog dana, 24.8.2023. godine, cijeneći HITNOST i kratke rokove, načelnik Srđan Mandić ponovno se obraća predsjedavajućem Općinskog vijeća ali i Komisiji za provođenje postupka opoziva načelnika sa zahtjevom za dostavljanje kompletnog finansijskog plana koji će sadržavati sve elemente neophodne za postupanje po istom.
- Naime potrebno je da Komisija ima u vidu postupak i zakonsku proceduru javnih nabavki i trošenja budžetskih-javnih sredstava. Za potrebe provođenja javnih nabavki roba i usluga potrebno je da Komisija dostavi specifikacije za tražene robe ili usluge, količine, kao i procijenjenu vrijednost nabavke iskazanu sa ili bez PDV-a, kako bi se u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima utvrdilo koji postupak javne nabavke se mora provesti. Dalje iz dostavljenog finansijskog plana se ne vide pojedinačne naknade i broj osoba, a isto je potrebno iz razloga što se na neto naknade obračunavaju porezi što u konačnici uvećava iznose finansijskih sredstava. Isto tako iz finansijskog plana nije jasno šta su „ostali troškovi“ kao i šta podrazumijeva PR tim i „stručni radnici Komisije“. U skladu sa naprijed navedenim vraćamo dostavljeni finansijski plan na doradu, te tražimo da se finansijski plan dostavi sa svim potrebnim elementima za postupanje po istom, količinama, broju, kao i tehničkim specifikacijama potrebnim za javnu nabavku usluga i roba, kako bi nadležni Odsjek mogao pripremiti tendersku dokumentaciju i provođenje postupka javne nabavke. Posebno ističem da finansijski-operativni plan treba da sadrži jasne upute kako bi Općinski načelnik kao rukovodilac delegirao i zadužio nadležne službe za postupanje, te da Komisija nema zakonske nadležnosti da direktno izdaje bilo kakva naloge za postupanje državnim službenicima i namještenicima Općine Centar Sarajevo. Cijeneći sve naprijed navedeno, te činjenicu da je referendum zakazan za 17.9.2023. godine, da se radi o vrlo kratkom vremenskom roku, tražimo HITNO postupanje, naveo je u zahtjevu načelnik Mandić. (Zahtjev se nalazi u prilogu).
Nakon ponovnog zahtjeva načelnika od 24.8.2023. godine za HITNO dostavljanje kompletnog finansijskog plana koji će sadržavati sve elemente neophodne za postupanje po istom, Komisija za provođenja postupka opoziva načelnika tek 28.8.2023. godine dostavlja dopunjeni finansijski i operativni plan za provođenje opoziva načelnika. (Finansijski i operativni plan u prilogu)
S obzirom da je Komisija za provođenja postupka opoziva načelnika ad hoc komisija, ista je morala zatražiti saglasnost načelnika, kako bi kao rukovodilac službe Općine Centar stavio na raspolaganje općinske službe Komisiji u punom kapacitetu.
Komisija za provođenje postupka opoziva načelnika tek 28.8.2023. godine dostavlja Zaključak kojim se od općinskog načelnika traži angažman i podrška općinskih službi u postupku provođenja opoziva.
Istog dana, 28.8.2023. godine načelnik upućuje NALOG ZA HITNO POSTUPANJE službama Općine Centar kojim nalaže da se stave na raspolaganje Komisiji u pružanju stručne i tehničke pomoći za provođenje referenduma. (Nalog za postupanje u prilogu).
Dana 28.08.2023. godine održana je sjednica Komisije na kojoj su prisustvovali predstavnici relevantnih općinskih službi. Na sastanku je ustanovljeno da je Komisija imala namjeru da provede dva direktna sporazuma za štampanje glasačkih listića, da je navela predviđene troškove misleći na iznos bez PDV-a, što znači da su za gore navedene stavke predviđeni troškovi do 12.000 KM bez PDV-a
U vezi sa navedenim, Komisija je upoznata da je takav način nabavke glasačkih listića sporan iz nekoliko razloga:
-Direktni sporazum se može provesti za nabavku robe čija je procijenjena vrijednost jednaka ili manja od iznosa od 6.000,00 KM bez PDV-a, pri čemu ukupna procijenjena vrijednost istovrsnih nabavki na godišnjem nivou nije veća od 10.000 KM bez PDV-a;
-Ali gore navedeno i dalje znači da se direktni sporazum može planirati samo u maksimalnom iznosu od 6.000,00 KM. Tek kada se potroši ta vrijednost, a nastane zbog objektivnih i nepredviđenih okolnosti potreba za dodatnom istovrsnom nabavkom, moguće je provesti dodatni direktni sporazum do ukupne godišnje vrijednosti ne veće od 10.000 KM bez PDV-a;
-Način na koji je Komisija namjeravala provesti dva direktna sporazuma predstavlja prekršaj po članu 116. stav (2) tačka c) Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“, br. 39/14 i 59/22) za koji je propisana novčana kazna u iznosu od 1.500 KM do 15.000 KM za ugovorni organ, odnosno u iznosu od 300 KM do 3.000 KM za odgovorno lice u ugovornom organu.
-Naime, provođenje dva direktna sporazuma sa istovrsnim predmetnom nabavke u vrijednosti od po 6.000 KM predstavlja dijeljenje predmeta nabavke sa namjerom izbjegavanja propisanog postupka nabavke (tzv. cijepanje nabavke).
-U konkretnom slučaju nabavku glasačkih listića bi trebalo provesti transparentnijim postupkom nabavke, npr. konkurentski zahtjev za dostavu ponuda u kojem može učestvovati više ponuđača i u kojem je dopuštena žalba. Za razliku od toga, direktni sporazum se može odmah zaključiti sa samo jednim ponuđačem i u ovom postupku nije dopuštena žalba.
Načelnik Srđan Mandić, istog dana, 28.8.2023. godine obraća se i predsjedavajućem Općinskog vijeća u kojem traži HITNO izjašnjenje i uputu od strane Općinskog vijeća o potrebnim finansijskim sredstvima za provođenje referenduma.
-Naime prema dostavljenom finansijskom planu potrebno je obezbijediti cca 150.000 KM bez PDV-a, s tim što prema navedenom planu na pojedinačne naknade nisu uračunati troškovi poreza i doprinosa, čime se iznos dostavljenog finansijskog plana drastično mijenja, odnosno iznosi znatno više od prikazanog. Ovim putem tražim da Općinsko vijeće utvrdi sa kojih stavki u Budžetu će se obezbijediti potrebna finansijska sredstva. Cijeneći da se Budžet skoro nalazi u četvrtom kvartalu, da su sva finansijska sredstva u Budžetu rezervisana, te da se preraspodjela sredstava za ovu namjenu može izvršiti samo sa općih sredstava, tražim da odluku o navedenom donese Općinsko vijeće. Nakon što Općinsko vijeće donese odluku Općinski načelnik će izvršiti preraspodjelu finansijskih sredstava potrebnih za provođenje referenduma. Cijeneći sve naprijed navedeno, te činjenicu da je referendum zakazan za 17.9.2023. godine, da se radi o vrlo kratkom vremenskom roku, tražimo HITNO postupanje, naveo je u zahtjevu načelnik Mandić. (Zahtjev se nalazi u prilogu).
Dana 29.8.2023. godine predsjedavajući Općinskog vijeća upućuje odgovor načelniku Mandiću, gdje se i dalje Općinsko vijeće ne izjašnjava i ne daje upute o preraspodjeli sredstava za provođenje postupka opoziva.
Budući da Općinsko vijeće nije dostavilo izjašnjenje na zahtjev načelnika, a cijeneći hitnost i kratke rokove, načelnik Srđan Mandić se 29.8.2023. godine PONOVNO obraća predsjedavajućem Općinskog vijeća sa molbom da se Općinsko vijeće izjasni sa kojih stavki u budžetu da se prerasporede sredstva potrebna za provođenje referenduma.
-U skladu sa odredbama člana 10. Statuta Općine Centar jasno je utvrđeno da Općinsko vijeće donosi budžet i usvaja izvještaj o izvršenju budžeta. Cijeneći da se radi o iznosu sredstava koji značajno utiče na usvojeni budžet, tražim da se Općinsko vijeće izjasni sa kojih stavki da se prerasporede sredstva. Ukoliko u što kraćem roku Općinsko vijeće ne postupi i ne dostavi tražene upute, pozivam Općinsko vijeće da razmotri sazivanje sjednice Općinskog vijeća i donošenje rebalansa budžeta, s ciljem da se obezbijede navedena sredstva. S namjerom da se proces opoziva i referenduma odvija poštujući sve pozitivne zakonske odredbe, da se obezbijede potrebna sredstva, da bi se mogle odvijati sve potrebne aktivnosti za provođenje referenduma, još jednom molim Općinsko vijeće, da se izjasni, naveo je u zahtjevu, između ostalog, načelnik Mandić. (Zahtjev u prilogu).
Tek 31.8.2023. godine načelnik Srđan Mandić zaprima odgovor predsjedavajućeg Općinskog vijeća u kojem se i dalje Općinsko vijeće ne izjašnjava i ne daje upute o preraspodjeli sredstava za provođenje postupka opoziva.
Cijeneći da Općinsko vijeće nije dalo upute za preraspodjelu sredstava za provođenje referenduma, načelnik Srđan Mandić danas, 1.9.2023. godine, obavještava predsjedavajućeg Općinskog vijeća i poredsjednika Komisije da je izvršena preraspodjela finansijskih sredstva za potrebe provođenja referenduma i to na način da su sredstva u ukupnom bruto iznosu 166.000 KM, raspoređena sa konta:
821512 - Nabavka novih softvera i licenci 100.000 KM,
613975-2 Izdaci za naknade skupštinskim zastupnicima - radna tijela 50.000,00 KM
613975-4 Izdaci za naknade skupštinskim zastupnicima - Savjet mjesnih zajednica 16.000 KM, na konta u budžetu koja su utvrđena za plaćanje roba i usluga, kako je navedeno u Finansijskom planu Komisije.
Naime, cijeneći da u budžetu Općine Centar Sarajevo za 2023. godinu ne postoji jedan konto za potrebe referenduma potrebna novčana sredstva mogu se samo rasporediti na već postojeća budžetska konta.
Također projicirana sredstva po Finansijskom planu u iznosu od 149.983 KM su bez prikazanog PDV-a i pripadajućih poreza i doprinosa, te su s tim u vezi odobrene preraspodjele sa uvećanim iznosima zbog zakonskih obaveza plaćanja poreza i doprinosa.
Potenciram i ovim putem upozoravam da je Općinski načelnik kao nosilac izvršne vlasti jedinice lokalne samouprave odgovoran za trošenje budžetskih sredstava u skladu sa pozitivnim zakonskim odredbama, te da kao načelnik Općine Centar Sarajevo neću potpisati ugovore za koji nisu provedene pravilne zakonske procedure, kao niti jedan finansijski nalog i račun koji dođe na naplatu u Općinu Centar Sarajevo, a koji nije nastao u skladu sa pozitivnim zakonskim odredbama koji regulišu ovu oblast, stoji u odgovoru načelnika Mandića.
Na kraju ćemo se osvrnuti na još nekoliko navoda iz saopštenja Komisije za opoziv:
1. S obzirom na navode Komisije da se ne bave brojanjem glasova, navest ćemo član. 5.8 Uputstva za provođenje opoziva načelnika gdje stoji: „Komisija će izvršiti brojanje glasačkih listića pristiglih putem pošte“
2. S obzirom na navode Komisije u kojima se odgovornost za nepravovremeno upućivanje poziva elektronskim putem političkim subjektima za žrijebanje prebacuje na općinske službe, podsjećamo Komisiju da je pitanje komunikacije regulisano Uputstvom o provođenju opoziva načelnika.
U članu 8.2 jasno stoji: „U svrhu komunikacije Komisija je u obavezi da registruje službenu e-mail adresu te da koristi službenu internet stranicu Općine Centar Sarajevo“, što do sada nije učinjeno jer Komisija nikada nije uputila takav zahtjev.